توصیه نامه (letter of recommendation) تحصیلی در اپلای چیست؟
توصیه نامه (letter of recommendation) تحصیلی در اپلای چیست؟
توصیه نامه تحصیلی یکی از مدارک مهمی است که دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه مقصد برای اخذ پذیرش تحصیلی باید ارائه نمایند. در واقع توصیه نامه مدرکی است که در آن استادی که به متقاضی تدریس کرده است یا با وی پروژه ی تحقیقاتی انجام داده یا دانشجو به عنوان دستیار او فعالیت کرده، مهارت ها و توانایی های آکادمیک متقاضی را برای تحصیل در یک رشته ی خاص گواهی می کند.
با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشید.
توصیه نامه ای که از سوی اساتید نوشته می شود در واقع نشان می دهد نظر اساتید این رشته، در مورد متقاضی چیست و این نامه به دانشگاه مقصد اثبات می کند که متقاضی شایستگی دریافت موقعیت مورد نظر را خواهد داشت.
انواع توصیه نامه تحصیلی
* توصیه نامه برای پذیرش تحصیلی در کالج
* توصیه نامه برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی
* توصیه نامه برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد
* توصیه نامه برای پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری
* توصیه نامه برای دریافت کمک هزینه تحصیلی
* توصیه نامه برای دریافت بورسیه
مراحل اخذ توصیه نامه تحصیلی
همان طور که گفته شد یکی از مدارک مهم برای اخذ پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه ها یا کالج های معتبر، ارائه توصیه نامه ی تحصیلی است. برای ارائه توصیه نامه باید ابتدا از طریق سایت دانشگاه مورد نظر از تعداد توصیه نامه های خواسته شده توسط دانشگاه مقصد مطلع شوید. سپس باید فرم توصیه نامه را در اختیار استادی قرار دهید که می خواهد توصیه نامه را بنویسد، بهتر است برای انتخاب استاد برای نوشتن توصیه نامه نکاتی را رعایت کنید ،مثلا از استادی درخواست نمایید که نسبت به مهارت ها و توانایی های علمی شما شناخت کافی دارد و یا استادی توصیه نامه را بنویسد که شما در درس او موفق به اخذ نمره ی بالایی شده اید. برای دانشجویی که برای مقطع دکتری اقدام به پذیرش می کند باید استاد راهنمای مقطع کارشناسی ارشد او توصیه نامه را بنویسد.
توصیه نامه باید روی کاغذ آرم دار دانشگاه مقصد نوشته شود و داخل پاکت مخصوص دانشگاه گذاشته شود و استاد باید روی پاکت را امضا کند. اگر درب پاکت توصیه نامه توسط متقاضی باز شود، فاقد اعتبار خواهد بود.
نحوه ی ارائه توصیه نامه به دانشگاه مقصد برای اپلای به این صورت است که در حین انجام مراحل پذیرش، متقاضی می تواند یک فایل الکترونیکی در دانشگاه مقصد ایجاد کند. از طریق سیستم الکترونیکی متقاضی می تواند، پست الکترونیک افرادی که قرار است برای او توصیه نامه بنویسند را در سیستم ثبت کند، سپس سیستم یک پست الکترونیکی به اساتید مربوطه ارسال و درخواست تکمیل فرم توصیه نامه را به صورت الکترونیکی می نماید.
سیستم آنلاین دانشگاه ها این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده اند که بتوانند ارسال توصیه نامه توسط اساتید را بررسی و پیگیری نمایند و بدانند کدام یک از اساتید، پست الکترونیکی مربوطه را پاسخ داده است و با استادی که هنوز به پست الکترونیکی که از طرف دانشگاه مقصد برای او ارسال شده پاسخ نداده است، تماس بگیرد.
* نکته: هر چند متقاضی مدارک خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه مقصد ارسال می کند، اما باید تمام مدارک خود را دوباره به دانشگاه مقصد پست کند. اغلب دانشگاه ها از متقاضیان می خواهند پس از وارد کردن اطلاعات خود، بعضی یا تمام مدارک را نیز به دانشگاه پست کنند.
مهلت تهیه و ارسال توصیه نامه تحصیلی چقدر است؟
دانشگاه ها برای ارائه مدارک توسط متقاضی برای پذیرش تحصیلی مهلتی را تعیین می کنند و در صورت عدم ارسال به موقع مدارک، پرونده ی متقاضی بررسی نخواهد شد، از این رو متقاضی باید برای تهیه توصیه نامه در زمان مناسب اقدام کند، چون ممکن است به دلیل مشغله ی اساتید، موفق به اخذ توصیه نامه در مدت مقرر نشود و مدارک پذیرش تحصیلی به دلیل عدم تهیه توصیه نامه کامل نشود. تا بتواند تمام مدارک خود را به موقع به دانشگاه مقصد ارسال نماید.
در توصیه نامه تحصیلی چه اطلاعاتی نوشته می شود؟
استادی که اقدام به نوشتن توصیه نامه می کند، در یک یا دو سطر ابتدایی، نام و نام خانوادگی، سمت علمی و ارتباط خود با دانشجو را عنوان می کند.
در پاراگراف دوم، استاد ویژگی های دانشجو را قید می کند و در صورت لزوم مثال هایی از استعداد علمی دانشجو ذکر می کند. استاد باید در خصوص ویژگی های دانشجو مانند مهارت ها و دستاوردهای علمی و افتخارات، مسابقات ،جوایز و غیره بنویسد. چنانچه دانشجو فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی با استاد انجام داده، باید در توصیه نامه ذکر شود. همچنین فعالیت های خارج از کلاس مانند شرکت در گروه های عملی، کار داوطلبانه، اخذ جوایز و غیره نیز باید در توصیه نامه قید شود.
در پاراگراف آخر نیز استاد باید نتیجه گیری را بنویسد و به این منظور خیلی کوتاه و مختصر در یک یا دو جمله در مورد شایستگی و توانایی دانشجو برای کسب موقعیت تحصیلی بنویسد.
در پایان توصیه نامه، استاد باید اطلاعات تماس خود مانند شماره تلفن و ایمیل را قید کند تا دانشگاه مقصد بتواند برای تایید مطالب عنوان شده در توصیه نامه توسط استاد، با او ارتباط برقرار کند.
بهتر است توصیه نامه کوتاه باشد و بیشتر از یک صفحه نباشد. تعداد کلمات توصیه نامه برای مقطع کارشناسی ارشد بین 300 تا 400 کلمه و برای مقطع دکتری بین 300 تا 600 کلمه است. همچنین برخی دانشگاه ها محدودیت کلمات را برای نوشتن توصیه نامه اعلام می کنند.
نکات نوشتن توصیه نامه
* بهتر است توصیه نامه تحصیلی را استادی بنویسد که به توانایی ها و مهارت های شما آگاهی دارد.
* بهتر است استادی که قصد نوشتن توصیه نامه ی شما را دارد در رشته ی مورد نظر که انتخاب می کنید تخصص داشته باشد.
* حتما از باز کردن پاکت توصیه نامه اجتناب کنید، چون با این کار توصیه نامه فاقد اعتبار می شود.
* باید قبل از نوشتن توصیه نامه توسط استاد، اطلاعات کافی از خودتان در اختیار استاد قرار دهید.
* توصیه می شود از استادی که ارتباط آموزشی با شما نداشته برای نوشتن توصیه نامه درخواست نکنید.
* بهتر است قبل از درخواست از استاد برای نوشتن توصیه نامه به یک وکیل مهاجرت با تجربه در خصوص تهیه توصیه نامه مشورت کنید و با چند نمونه توصیه نامه آشنا شوید.